سعید جلیلی در برنامه میزگرد سیاسی:

ببینید | شعار انتخاباتی نباید فقط عبارت‌پردازی باشد

نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در میزگرد سیاسی گفت: شعار انتخاباتی نباید فقط عبارت‌پردازی باشد بلکه باید خلاصه‌ای از برنامه کاری نامزد برای دوران ریاست‌جمهوری باشد.  روندهای جهانی در عرصه‌های مختلف نشان می‌دهد دریایی از فرصت‌ها وجود دارد و در داخل کشور نیز همین‌طور است. فرصت‌های پیش‌روی ما بسیار بیشتر از تهدیدها است و باید بتوانیم تهدیدها را به صفر برسانیم و از فرصت‌ها بیشترین استفاده را کنیم.
نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در میزگرد سیاسی گفت: شعار انتخاباتی نباید فقط عبارت‌پردازی باشد بلکه باید خلاصه‌ای از برنامه کاری نامزد برای دوران ریاست‌جمهوری باشد. روندهای جهانی در عرصه‌های مختلف نشان می‌دهد دریایی از فرصت‌ها وجود دارد و در داخل کشور نیز همین‌طور است. فرصت‌های پیش‌روی ما بسیار بیشتر از تهدیدها است و باید بتوانیم تهدیدها را به صفر برسانیم و از فرصت‌ها بیشترین استفاده را کنیم.
کد خبر: ۱۴۶۰۸۸۱
تعداد بازدید : 10

بعد از طوفان‌ الاقصی حتی غربی‌ها می‌گویند دیگر آن شرایط قبل را نداریم

تعداد بازدید : 10
 
 تحولات جهانی در یک گذار است که این به نفع ماست
 
تعداد بازدید : 7
 
 با هوش مصنوعی و علم کوانتوم می‌توانیم قدرت خود را ارتقا دهیم
 
تعداد بازدید : 7
 
 

دنیا را در 3 تا 4 کشور نباید خلاصه کرد | چه در شرق و چه در غرب باید از نقاط فرصت استفاده کرد

تعداد بازدید : 5
 
برای شهروندان باید فرصت نقش آفرینی اقتصادی را فراهم کرد
 
تعداد بازدید : 6
 
سیاست خارجی سعید جلیلی، ادامه شهید رئیسی خواهد بود | صادرات دانش‌بنیان ما به 2.5 میلیارد دلار رسید
 
تعداد بازدید : 6
 
معادله قدرت در روابط بین‌الملل نباید تضعیف شود
 
تعداد بازدید : 4
 
تعداد سفر و ملاقات معیار نیست بلکه نتیجه مهم است
 
تعداد بازدید : 6
 
طرف مقابل اعتراف کرد فشار حداکثری شکست فاحش خورده است
 
تعداد بازدید : 5
 
واقعیات را از مسائل رمانتیک جدا کنیم | می‌گفتند بعد از برجام، تمام تحریم‌ها بالمره لغو می‌شود اما نشد
 
تعداد بازدید : 7
 
توازن یعنی نباید صرفا به یک سمت غش کنید
 
تعداد بازدید : 6
 
سیاست خارجی باید مبتنی بر یک آهنگ حرکت کند
 
تعداد بازدید : 6
 
 نیاز نیست تنگه هرمز را به‌صورت نظامی ببندید
 
تعداد بازدید : 6
 
هر سفارت باید یک سکوی صادرات برای ایران و هر فعال اقتصادی یک سفیر شود
 
تعداد بازدید : 5
 
آحاد ملت ما، یکی از فرصت های خوب برای دیپلماسی عمومی است
 
تعداد بازدید : 7
 
اگر دولت تمرکز نداشته باشد نه 4 سال بلکه 40 سال عقب می‌مانیم
 
تعداد بازدید : 3
 
 
در زمینه زیرساخت‌های الکترونیک می‌توانیم حوزه نفوذ پیدا می‌کنیم
 
تعداد بازدید : 26
 
 

 

 

سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بعد از ظهر امروز جمعه ۲۵ خرداد با حضور در برنامه «میزگرد سیاسی» شبکه سه سیما، برنامه خود در رابطه با اجرای برنامه هفتم توسعه را تشریح کرد و گفت: معتقدم شعار انتخاباتی ریاست جمهوری باید خلاصه و عصاره برنامه کاری چهار سال آینده باشد و شعار ما «یک جهان فرصت و یک ایران جهش» است.

دریایی از فرصت‌ها در خارج از کشور و در داخل کشور وجود دارد

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: دریایی از فرصت‌ها در خارج از کشور و در داخل کشور از پیشرفت‌های علمی و … وجود دارد. در این جلسه به موضوعات سیاست خارجی می‌پردازم. معتقدم فرصت‌های سیاست‌خارجی بیش از تهدیدهاست.

جلیلی گفت: باید دید عرصه بین‌المللی واقعی است و مناسبات آن را در کنار فرصت‌ها و تهدیدها باید در نظر گرفت. نقاط اشتراک با ۲۰۰ کشور را بررسی کنیم و هنر سیاست خارجی استفاده حداکثری از فرصت‌های شناسایی شده است. حتی در سایه تعامل دیگر کشورها می‌توان فرصت‌ها و تهدیدها را ارزیابی کرد تا برای کشورمان بهترین استفاده را از فرصت‌ها داشته باشیم.

وی ادامه داد: باید تحلیل کنیم در چهار سال آینده چه چیزی می‌تواند رقم بخورد و چه نقشی را می‌توان ایفاء کرد، من ۳۵ سال در سیاست خارجی فعال هستم به شکل عملی و مطالعات من در این حوزه بوده است و در ۱۱ سال گذشته تحولات جهانی را رصد کردم.

تحولات جهانی در حال گذار است و به نفع ماست

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: امروز در عرصه سیاست‌خارجی یک جهان فرصت داریم که با داشتن برنامه‌ریزی می‌توان جهش برای ایران را ایجاد کرد. الان در مقطعی هستیم که تحولات جهانی در حال گذار است و به نفع ماست.

عملیات موفق وعده صادق موجب شد ایران حق خود را بگیرد

جلیلی افزود: غربی‌ها اذعان دارند بعد از طوفان الاقصی دیگر آن موقعیت قبل را ندارند و آن نفوذ قبل را ندارند و این برای ما اقتدار ایجاد کرده و عملیات موفق وعده صادق موجب شد ایران حق خود را بگیرد. ایران امروز می‌تواند تعیین کننده معادلات باشد و موقعیت ایران ارتقا یافته و باید از آن برای منافع و زندگی مردم استفاده کرد.

وی بیان کرد: در بزنگاه‌ها کشورهایی با پیشرفت‌های خود جایگاه ایجاد کردند و ما در این بزنگاه دیگر آن عقب‌ماندگی‌ها را نداریم و با استفاده از هوش مصنوعی و کوانتوم می‌توانیم برای ایران فرصت خلق کنیم.

باید از فرصت‌های اقتصادی بسیار دنیا استفاده کنیم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: همزمانی کار دولت چهاردهم با برنامه هفتم مورد توجه ما است و امروز باید از فرصت‌های اقتصادی بسیار دنیا استفاده کنیم. دنیا فقط سه یا چهار کشور نیست که با آنها بیشترین اختلاف را داریم و باید هنر این را داشته باشیم که بیشترین تعامل را با کشورها داشته باشیم. تجربه کار با آمریکای لاتین را داشتیم و این منجر به صادرات بسیاری شد از جمله صادرات تراکتور و صدور خدمات فنی و مهندسی و ساخت مسکن و صادرات دیگر هم شکل گرفت و این می‌تواند جهش پیدا کند.

جلیلی بیان کرد: دولت باید برای نقش آفرینی هر ایرانی برنامه داشته باشد و دولت هم خودش باید نقش آفرینی داشته باشد و هم برای شهروندان خود فرصت نقش‌آفرینی در اقتصاد را فراهم کند. در سیاست خارجی هم به همین صورت است و باید نقش آفرینی ایرانیان را فراهم کنیم.

سیاست آقای جلیلی ادامه سیاست‌های دکتر رئیسی در سیاست خارجی است

مهدی صفری کارشناس روابط بین‌الملل ادامه داد: سیاست آقای جلیلی ادامه سیاست‌های دکتر رئیسی در سیاست خارجی است. توانستیم صادرات با کشورهای همسایه را جبران کنیم. در حال حاضر دو سوم گوشت مورد نیاز ما از کشورهای همسایه وارد می‌شود. صادرات نیز افزایش داشته و زیرساخت‌ها را توسعه دادیم.

وی گفت: تا ۵۰۰ میلیون دلار در برخی داروها تولید داخل داریم و استقلال در موارد ضروری را در دولت شهید رئیسی پیش بردیم. در دولت آینده هم این روند را ادامه می‌دهیم و صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان را توسعه دادیم و این مسیر را رشد می‌دهیم و با این سیاست می‌توانیم اقتدار خود را حفظ کنیم.

ابراهیم متقی کارشناس روابط بین‌الملل با طرح این موضوع که مذاکرات هسته‌ای در زمان مسئولیت آقای جلیلی در شورای امنیت ملی، دچار وقفه شده، گفت: آن زمان پیشرفت در امور شکل نگرفت و هر روز شاهد یک قطعنامه بودیم و مذاکرات به وزارت امورخارجه کشیده شده، شما چگونه می‌توانید فرصت‌ها را در فضای تهدید شکل دهید؟ ایران کشوری بزرگ است که متولی اندیشه راهبردی مقاومت در جهان است. وقتی از ما بپرسند نتیجه تئوری مقاومت شما چیست؟ می‌گوئیم نتیجه آن در حوزه میدان برای اعتبار این کشور معنا و عینیت پیدا کند. یک جهان فرصت که به آن اشاره دارید، چه دستاوردی در دوران مسئولیت خود به طور ملموس برای ما ایجاد کردید، می‌خواهید از همان روش سیاست اعلامی قبلی استفاده کنید؟

با افزایش قدرت در معادلات حضور پررنگ‌تری خواهیم داشت

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به مطالب متقی بیان کرد: با افزایش قدرت در معادلات حضور پررنگ‌تری خواهیم داشت و در همان ۶ سال که اشاره کردید شرق و غرب ما در اشغال آمریکا بود و در همان سال‌ها از عراق اخراج شد و نتوانست در افغانستان دوام بیاورد، نتوانست برنامه‌های خود را برای ما اجرا کند و این در نتیجه برنامه‌ریزی بود و کار رئیس جمهور این است که بداند جهت کدام باشد و به موقع تصمیم بگیرد.

جلیلی همچنین بیان کرد: هوشمندی این است که بتوانیم در موقعیت‌های ممکن صادرات و رشد اقتصادی را رقم بزنیم و این نتیجه سیاست‌خارجی است، من نتیجه سیاست‌خارجی را در کاهش تهدید و استفاده حداکثری از فرصت‌ها می‌دانم نه صرفاً سفر و ملاقات‌های خارجی و اگر توانستیم از علم و فناوری کشورمان دفاع کنیم. کاری که در حوزه علمی دانش هسته‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشتیم و سانتریفیوژها را به ۱۹ هزار رساندیم.

وی همچنین بیان کرد: می‌توان به طور واقعی دوره‌های توافق را مقایسه کرد که در دوره بعدی تحریم‌ها دو برابر شد. در سه سال شهید رئیسی شاهد بودیم صادرات افزایش یافت. لازم است برای اقتصاد روابط سازنده و گسترده با دنیا داشته باشیم و در دوره شهید رئیسی اتفاق افتاد و الان وزیر امور خارجه آمریکا در سنا باید پاسخ دهد چرا ایران امروز می‌تواند ۲ میلیون بشکه نفت بفروشد؟

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به پرسشی از سوی فواد ایزدی کارشناس روابط بین‌الملل که پرسید چرا بر روی شما در سطح بین‌المللی حساس هستند؟ گفت: یک زمان دولتی همانند شهید رئیسی روی کار است که موجب شکست فاحش راهبرد فشار حداکثری می‌شود. اگر ملتی توانایی ملت خود را بشناسد و فرصت‌ها را بشناسد، می‌تواند ایران را جهش دهد و کشور را معطل چند کشور دنیا نگه ندارد.

جلیلی عنوان کرد: باید قدرت را ارتقا دهیم و لازمه شکوفایی اقتصادی تعامل سازنده با جهان است و نباید معطل دو یا سه کشور جهان شویم. فردای انتخابات ریاست جمهوری روز شروع عملیات برنامه است، البته برنامه از سه سال قبل در دولت شهید رئیسی ادامه داشته و ما آن را جهش می‌کنیم.

اقتصاد و سیاست به هم پیوسته‌اند

سیدمحمدکاظم سجادپور سومین کارشناس روابط بین‌الملل در مورد نحوه اجرای سیاست خارجی در دولت پرسش‌هایی جویا شد که جلیلی بیان کرد: در همین مباحثات می‌توان به اجماع رسید؛ دانشگاه‌ها به این مهم کمک شایانی می‌کنند. باید هوشمندانه همه ابعاد را نگاه کرد. لازم است روابط مناسبی با همسایگان داشت تا بتوان از فرصت بازار ۱۵ کشور همسایه استفاده کرد مانند ۱۰۵ میلیارد دلار بازار محصولات پایین‌دستی پتروشیمی در کشورهای همسایه که استفاده از این فرصت نیازمند خلاقیت و هوشمندی است.


نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اقتصاد و سیاست بهم پیوسته هستند و نتیجه ارتقای ایران را باید مردم ببینند. دولتی که ده‌ها اولویت را مطرح کند، به این معنی است که اولویت ندارد و دولت در برابر مردم مسئول است و باید هر فرصتی را به دست آورد.

منابع داخلی را هدایت و اشتغال ایجاد کنیم

متقی در ادامه با طرح این موضوع که امنیت‌سازی نتیجه مذاکرات برجام نبوده، قدرت آمریکا کاهش یافته و توانستیم فضایی را برای وزارت خارجه فراهم کنیم و حالا نتیجه مساله در سفره ایرانیان چیست؟ آن زمان دلار در حدود ۱۵ هزار تومان بود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در این موضوع گفت: برخی از نقاط در منطقه فرصت و برخی تهدید محور است. سیاست خارجی باید هماهنگی و هم افزایی همه دستگاه‌ها را داشته باشد و فقط در وزارت امور نیست و شهید سلیمانی هم در همین هماهنگی‌ها موفق عمل کرد. امروز باید از فرصت‌های نفت و گاز کشور در سطح تولید محصولات و فرآورده استفاده کنیم و امروز منابع زیادی در اختیار مردم ما است و می‌توان آن را هدایت کنیم تا کشور جهش یابد به جای آنکه مردم یک روز با سمت بازار ارز بروند و یک روز به سمت بازار طلا بروند و با انضباط مالی باید منابع را هدفمند هدایت کرد و اشتغال برای فرزندان این سرزمین ایجاد کرد.

جهش ایران با بروکراسی دستگاه‌ها رخ نمی‌دهد

جلیلی همچنین در رابطه با موارد مطرح شده از سوی فواد ایزدی کارشناس روابط بین‌الملل که از اولویت‌های دیپلماسی عمومی دولت آینده جویا شد، گفت: باورم این است که برنامه جهش ایران با کمک چند دستگاه در بروکراسی و دیوانسالاری محقق نمی‌شود. دولت نقش افرین بستر نقش آفرینی هر ایرانی را فراهم کند. هر سفارت ایران باید یک سکوی صادرات شود و باید هر فعال اقتصادی را به سفیر اقتصادی تبدیل کرد؛ اصل قدرت ما قدرت نرم است و این در اولویت است.

دولت به موقع تصمیم نگیرد ۴۰ سال عقب می‌افتد

جلیلی همچنین در مورد پرسش سجادپور از کارشناسان حاضر در برنامه که پرسید مفهوم قدرت در جهان در حال دگرگونی است، چگونه موقعیت ایران را در این تحولات مدیریت می‌کنید؟ بیان کرد: امروز قدرت در مناسبات جدید ظهور پیدا می‌کند. دولت باید هوشمند باشد و فرصت‌ها را شناسایی و استفاده کند و کسینجر در کتاب خود به تحولات قدرت در سایه فناوری اشاره کرده است. اگر در چهار سال آینده در یک اولویت برنامه‌ریزی ریزی نکند و به موقع تصمیم نگیرد چه بسا که چهل سال عقب می‌اُفتد. خوشبختانه امروز در مرزهای دانش هستیم و باید به موقع نقش آفرینی کنیم.

ایران در بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی فعال است

مجید کریمی مشاور جلیلی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که در این برنامه حضور داشت، بیان کرد: کشورهای متعددی در همسایگی و پیرامون خود داریم. ایران در بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی فعال است و زیرساخت‌های پولی و بانکی ایران در ۲ دهه به بلوغ رسیدیم و از خیلی از کشورهای دیگر پیشرفته‌تر هستیم و به کشورهای همسایه در بانکداری الکترونیک کمک خواهیم کرد. می‌توانیم نقاط قوت خود را ببینیم و نیاز کشورهای منطقه را پاسخ دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها